jesteś na stronie klasztoru Harmęże

Wyszukiwarka
Wyniki wyszukiwania:
centrum | Rola edukacji muzealnej w zachowaniu dziedzictwa pamięci

Rola edukacji muzealnej w zachowaniu dziedzictwa pamięci

Czym zajęcia w muzeum różnią się od tradycyjnej lekcji w klasie? Czy edukacja muzealna to przedstawianie gotowej opowieści o dziedzictwie, czy też budowanie przyjaznego miejsca, by tę opowieść współtworzyć? Co może się zdarzyć, gdy do muzealnej „kuchni” wpuścimy młodzież? – to pytania, na które spróbujemy odpowiedzieć już 7 marca podczas konferencji „Rola edukacji muzealnej w zachowaniu dziedzictwa pamięci”.

Do udziału w konferencji organizowanej przez Małopolskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli, Muzeum Pamięci Mieszkańców Ziemi Oświęcimskiej oraz Centrum Św. Maksymiliana w Harmężach zapraszamy przedstawicieli organów prowadzących szkoły, dyrektorów, nauczycieli szkół podstawowych i ponadpodstawowych z terenu województwa małopolskiego oraz wszystkich zainteresowanych tematyką edukacji muzealnej jako formą edukacji pozaszkolnej.

Konferencja została objęta honorowym patronatem Barbary Nowak – Małopolskiego Kuratora Oświaty.

 

Zaproszenia do udziału w konferencji przyjęli eksperci w dziedzinie muzealnictwa. Marta Graczyńska, pełnomocnik Dyrektora ds. Działalności Edukacyjnej Zamek Królewski na Wawelu – Państwowe Zbiory Sztuki, wygłosi wykład „Muzea w postpandemicznym świecie XXI wieku. Kłopot czy nadzieja?”.

 

Beata Grochowska, starszy kustosz, kierownik Działu Oświatowego w Muzeum Śląskim w Katowicach, opowie, jak wygląda lekcja w muzeum okiem praktyka, z kolei Jagoda Gumińska-Oleksy, pracownik Działu Edukacji Muzeum Narodowego w Krakowie, zaprezentuje wykład „Przeciąg w muzeum, czyli o mocy współtworzenia”.

 

Dobrymi praktykami na temat edukacji w miejscu pamięci na przykładzie Muzeum Żołnierzy Wyklętych i Więźniów Politycznych PRL przy ul. Rakowieckiej 37 w Warszawie podzieli się dr hab. Filip Musiał, prof. AIK, dyrektor Oddziału Instytutu Pamięci Narodowej w Krakowie oraz dyrektor tego Muzeum.

 

Wydarzenie to otwiera projekt Akademia Dziedzictwa Pamięci adresowany do nauczycieli drugiego i trzeciego etapu edukacyjnego.

 

Założeniem Akademii jest, aby osoby biorące udział w projekcie utożsamiały się z historią miejsca, w którym mieszkają, i odnosiły się do tego w swoim doświadczeniu edukacyjnym. Chcemy także, by nauczyciele, a w konsekwencji również uczniowie, wypracowali w sobie nawyk korzystania z bogatej oferty muzealnej, w ten sposób ucząc się obcowania z kulturą i dziedzictwem pamięci. Harmonogram spotkań w ramach Akademii Dziedzictwa Pamięci znajduje się na stronach internetowych MCDN oraz Muzeum.

 

Konferencja odbędzie się w formule hybrydowej: w Muzeum Pamięci Mieszkańców Ziemi Oświęcimskiej oraz poprzez platformę Teams.
Zapraszamy do zapoznania się z programem oraz możliwością zapisów na wybraną formułę konferencji dostępną na stronie : „Rola edukacji muzealnej w zachowaniu dziedzictwa pamięci”

 

Plakat promujący konferencję „Rola edukacji muzealnej w zachowaniu dziedzictwa pamięci”.

podziel się:
Arkadiusz Bąk OFMConv